Svar: Dansk grød
14. december 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Du kan godt købe færdiglavet grød, hvor du selv skal tilsætte mælk. Beauvais laver blandt andet dette, deres Øllebrød, deres Havregrød med spelt, banan og jordbær og deres 7-kornsgrød er alle uden mælk. Men ellers er det rigtigt, at de fleste grødprodukter er lavet sådan, at man kun skal tilsætte vand.
Du kan dog sagtens lave grød selv og med den alder din dreng har, så vil det være rigtig godt selv at lave grøden, fordi han så får grød med mere bid. Du kan lave havregrød, eller flerkornsgrød hvor du blander forskellige korn, flager, meltyper som du nu har lyst til.
Du skal gøre det, at du tager mel, gryn, flager, koger op med vand, slukker, tilsætter fedtstof og mælk og så er grøden færdig. Du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan jeg laver f.eks. quinoagrød og øllebrød. Princippet er det samme om du bruger andre former og gryn og flager.
Du kan også lave havregrød i mikroovnen. Du tager den mængde havregryn du skal bruge, f.eks. 1 dl. Hælder dem i tallerkenen din dreng skal spise af, hælder over med koldt vand, så grynene lige er dækket. Giver det hele ca 2 minutter i mikroovnen så det koger godt op, tager det ud, tilsætter 1 tsk. smør og hælder mælken i og bruger så en gaffel til at piske grøden med til konsistensen er passende og grøden er klar til servering.
Du kan naturligvis også bruge din mælk i de grødtyper hvor der står at du skal bruge vand. Det vil gøre at din dreng får en ekstra energitæt grød, men det må han også gerne få. Der vil dog være modermælkserstatning i disse grødtyper og det lyder som om du helst vil undgå dette ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god appetit :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske