Svar: Dansk grød

14. december 2010

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Du kan godt købe færdiglavet grød, hvor du selv skal tilsætte mælk. Beauvais laver blandt andet dette, deres Øllebrød, deres Havregrød med spelt, banan og jordbær og deres 7-kornsgrød er alle uden mælk. Men ellers er det rigtigt, at de fleste grødprodukter er lavet sådan, at man kun skal tilsætte vand.

Du kan dog sagtens lave grød selv og med den alder din dreng har, så vil det være rigtig godt selv at lave grøden, fordi han så får grød med mere bid. Du kan lave havregrød, eller flerkornsgrød hvor du blander forskellige korn, flager, meltyper som du nu har lyst til.

Du skal gøre det, at du tager mel, gryn, flager, koger op med vand, slukker, tilsætter fedtstof og mælk og så er grøden færdig. Du kan se i babykøkkenet her på siden, hvordan jeg laver f.eks. quinoagrød og øllebrød. Princippet er det samme om du bruger ...

Annonce

... andre former og gryn og flager.

Du kan også lave havregrød i mikroovnen. Du tager den mængde havregryn du skal bruge, f.eks. 1 dl. Hælder dem i tallerkenen din dreng skal spise af, hælder over med koldt vand, så grynene lige er dækket. Giver det hele ca 2 minutter i mikroovnen så det koger godt op, tager det ud, tilsætter 1 tsk. smør og hælder mælken i og bruger så en gaffel til at piske grøden med til konsistensen er passende og grøden er klar til servering.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan naturligvis også bruge din mælk i de grødtyper hvor der står at du skal bruge vand. Det vil gøre at din dreng får en ekstra energitæt grød, men det må han også gerne få. Der vil dog være modermælkserstatning i disse grødtyper og det lyder som om du helst vil undgå dette ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke og rigtig god appetit :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far